Pilihan anda di PRU13

Sabtu, 29 Ogos 2009

Fenomena Hunain Sedang Berlaku?

Pasca PRU11 memperlihatkan kekalahan yang maha dahsyat kepada pembangkang. kejatuhan PAS Terengganu memberi tamparan cukup hebat kepada petugas parti. Parti Keadilan kehilangan hampir kesemua kerusi yang dipertandingkan. Hanya DAP sahaja ketika itu mampu bertahan.

Alhamdulillah ketika itu, Kelantan masih mampu dipertahankan walaupun dengan majoriti yang agak tipis dan membimbangkan. persoalan rasuah dan lompat parti mula kedengaran di negeri Kelantan. hasil daripada tarbiyyah PAS kepada ahli, gejala lompat parti dapat dibendung sama sekali daripada berlaku.

walaupun PAS telah mengemukakan segala bentuk analisa kekalahan, tetapi para perwakilan muktamar telah bertindak menegur pimpinan tentang timbulnya gejala hunain dalam pimpinan. kepimpinan terlampau yakin dengan kemenangan hasil apa yang berlaku pada tahun 1999.

Perwakilan menimbulkan kembali persoalan tarbiyyah yang semakin ditinggalkan kerana masing-masing terlampau sibuk berpolitik. Perbincangan muktamar ketika itu lebih berkisar persoalan tarbiyyah, pembinaan kekuatan para jentera PAS.

Kekalahan yang berlaku merupakan satu hikmah yang besar buat PAS untuk terus bermuhasabah punca dan kenapa kekalahan berlaku.

apabila PAS berdepan dengan kekalahan teruk, aspek tarbiyyah pasti akan dibangkitkan. lihatlah kepada tajuk-tajuk ucapan dasar selepas kekalahan PAS pada tahun 1986. kesemua tajuk memaparkan kepentingan peningkatan tarbiyyah dari kalangan ahli.

suasana sebegini berlaku kembali selepas 2004. bermula dari cawangan sehingga ke pusat, agenda tarbiyyah menjadi agenda perbahasan. ada tempat yang terlaksana, ada yang hanya berdengan dalam mesyuarat, tetapi ia berlaku bagai habuk berterbangan.

Alhamdulillah selepas PRU12, PAS diberi kemenangan oleh Allah SWT melalui kerjasama politik bersama PKR dan DAP. hasil daripada permuafakatan ini tertubuhnya PAKATAN RAKYAT.

selepas itu, suasana politik tidak pernah suram. bermula dengan isu 16 september, pergolakan politik di perak, kerajaan perpaduan, Pilihanraya Kecil yang tidak kesudahan dan pelbagai isu lagi yang begitu melemaskan keadaan.

Kebanyakan isu yang berlaku memberi keuntungan politik kepada PAKATAN RAKYAT. khususnya apabila tiba Pilihanraya kecil. setakat ini, momentum penolakan kepada BN terus berkekalan walaupun mengalami sedikit kemerosotan.

kepelbagaian isu ini mungkin menguntungkan ahli politik tetapi mungkin akan melemaskan pemikiran rakyat jelata. kelemasan rakyat jelata ini mungkin boleh membahayakan pengundian dalam masa akan datang. waallahu'alam

ini bukan niat yang ingin penulis timbulkan. apa yang ingin ditimbulkan di sini ialah sikap sesetengah ahli dan pimpinan kita dalam menangani arus momentum ini.

Isu Hunain menjadi perbahasan hangat sewaktu kalah. tetapi, selepas kemenangan isu hunain tidak lagi diperbahaskan. Segelintir pimpinan begitu berkeyakinan dengan sokongan yang begitu hebat kepada PAKATAN sehingga terlupa agenda tarbiyyah.

Manik Urai antara kemuncak kesombongan. alhamdulillah telah diberi pengajarannya. pun begitu, terdapat mereka yang masih tidak menyedari persoalan ini sehingga menimbulkan sebab-sebab duniawi semata-mata.

Pasca PRU12 juga menyaksikan segelintir antara kita terlampau menjaga pengundi dan semangat PAKATAN sehingga hampir-hampir tergadai prinsip sendiri. setiap tindakan amar ma'ruf dan nahi mungkar selalu dikaitkan dengan pengundi.

kalau melarikan pengundi, sesuatu isu mesti diholdkan terlebih dahulu. kalau menguntungkan pengundi mesti diletup dan diperbesar-besarkan. seolah-olah pengundi adalah segala-galanya.

begitu juga dengan semangat PAKATAN. pastikan sesuatu agenda mesti menguntungkan PAKATAN bukan merugikan PAKATAN. kononnya kalau silap langkah, PAKATAN tidak akan dapat mengambil alih kuasa dalam PRU13 nanti.

Sedarkah kita, siapa yang memiliki hati pengundi ini.? sedarkah kita siapa yang menggerakkan golongan bukan Islam memberi sokongan kepada kita.? kalau bukan Allah, siapa lagi.?

penulis tidak berniat untuk mengsia-siakan segala usaha yang dilakukan. tetapi sekadar untuk mengingatkan kembali bahawa apa pun berlaku, agenda untuk memartabatkan Islam mesti diutamakan.

Apabila Dewan Pemuda PAS ingin mengembalikan suasana pentarbiyyah 80'an ke dalam parti. mereka disanggah kerana dianggap kolot oleh sesetengah pihak. tetapi inilah yang sepatutnya diutamakan selepas era kemenangan.

Jangan selepas mengalami kekalahan pada PRU13 nanti, baru persoalan tarbiyyah menjadi agenda perbincangan. jangan selepas nasi menjadi bubur, baru ingin kembalikan balik zaman kegemilangan tarbiyyah.

Perjuangan memartabatkan Islam akan terus menerus diperjuangankan. cara dan bagaimana diserahkan kepercayaan kepada pimpinan. yang penting, perjuangan kita bukan untuk meraih undi semata-mata. tetapi lebih untuk mencapai keredhaan Allah SWT.

Jangan biarkan fenomena Hunaian berlaku kembali dalam PRU13 nanti...cukuplah 2004 menjadi pengajaran.

Kemenangan hak milik mutlak Allah SWT. manusia hanyalah berusaha untuk mencapainya.

attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk ISLAM...

akira

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang membina dialu-alukan. (kalau nak ulas atau nak hentam aku... sila taruk nama... baru aku boleh respek hangpa... tak tau cara nak tulis nama : hangpa klik kat nama/url dan kasi taruk nama kat situ. bukannya susah pun)

10 ARTIKEL YANG TERDAHULU

Artikel Terdahulu