Pilihan anda di PRU13

Jumaat, 19 Jun 2009

PAS - Tempat jatuh tetap dikenang


Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin meminta Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat supaya melupakan sengketa yang pernah berlaku antara Pas dan Umno pada era 70-an dahulu sewaktu kedua-dua parti bekerjasama membentuk kerajaan negeri Kelantan tetapi Pas kemudian keluar kerana masalah dalaman.

"Itu zaman lampau. Sebagai umat Islam kita digalak bermaaf-maafan," katanya.

-Muhyiddin Yassin-
bernama

Sebagai umat Islam, kita memang digalakkan bermaaf-maafan. Ya, memang ia digalakkan. Pas sememangnya dah maafkan UBN tentang peristiwa tersebut. Tapi, Pas tetap mengambil iktibar daripada pengalaman tersebut. Jangan sampai parut lama berdarah kembali. Dalam Islam sendiri kita digalakkan menuntut ilmu(belajar). Menuntut ilmu, sumbernya dari pelbagai, contohnya daripada pengalaman atau iktibar. Pas hari ini menganggap pengalaman yang pernah dilalui suatu ketika dulu adalah ilmu, berdasarkan ilmu tersebut, Tok Guru dan sebahagian besar ahli Pas merasakan kerjasama(UG) adalah tidak perlu. Jadi tidak perlu Timbalan Perdana Menteri sekarang menyuruh Tok Guru melupakan peristiwa tersebut. Ingat, "tempat jatuh tetap dikenang".

Tok Guru sendiri pernah menyatakan sekiranya hari ini UBN mengubah perlembagaan kepada ISLAM, malam ini juga Pas akan bubar. Yang menjadi persoalannya, sanggupkah UBN mengubah dasar perlembagaan mereka. Mahukah Muhyiddin mengajak Najib dan pemimpin-pemimpin tertinggi mereka berbincang untuk menukar perlembagaan sedia ada kepada perlembagaan ISLAM? Kami para penyokong Pas mengharapkan sebuah negara Islam, apabila UBN sanggup mengubah dasar perlembagaan kepada ISlam, nescaya ramai yang akan masuk UBN, jadi tak perlu lagi 'kerajaan perpaduan'.




akira8047
kedaikopitepimasjid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang membina dialu-alukan. (kalau nak ulas atau nak hentam aku... sila taruk nama... baru aku boleh respek hangpa... tak tau cara nak tulis nama : hangpa klik kat nama/url dan kasi taruk nama kat situ. bukannya susah pun)

10 ARTIKEL YANG TERDAHULU

Artikel Terdahulu