Pilihan anda di PRU13

Isnin, 1 Jun 2009

1 MALAYSIA@najibMongolia - KERAjaan UBN makin gila


NILAI: Setiap pelajar yang menduduki Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) hanya dibenarkan mengambil 10 subjek maksimum mulai tahun depan, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Serentak dengan itu, beliau berkata, beberapa perubahan akan dilakukan terhadap sistem pengredan SPM.

Beliau berkata daripada setengah juta pelajar yang mengambil SPM sebelum ini, kira-kira 48,000 pelajar mengambil lebih daripada 10 subjek. - Bernama
Salam semua,

Apa nak jadi dengan Malaysia. Nak jadi cerdik pandai pun tak boleh.Bab-bab ni tak payah la hangpa nak tunggu prof2 pro umno menyampaikan hujah, nampaknya satu Malaysia akan kena tipu lagi. Ini bukannya bab politik, tapi disebabkan nasib politik mereka maka pendidikan pun sanggup dipolitikkan oleh umno. Kebangkitan anak muda dalam menentang dasar-dasar kerajaan menggusarkan para pemimpin. Lahirnya lebih ramai cendiakawan, maka akan cepatlah runtuh KERAjaan yang mereka bina selama 50 diatas tipu daya. Pelbagai cara telah dilakukan untuk menyekat pemikiran anak muda. Namun setakat ini belum berjaya. Dan apabila semakin matang dan cerdik anak-anak muda ini, semakin peninglah umno, kerana mereka sedar pemikiran anak-anak muda sekarang tak mampu lagi dijajah. Isu menghadkan subjek untuk SPM adalah satu perkara yang tidak wajar. Seperti menyekat kebebasan untuk mencari ilmu. Semakin gelaplah sistem demokrasi di negara ini apabila gandingan Najib Monggolia dan Mat Sembab memerintah. Semuanya disekat,................. mungkin KERAjaan mahu semua rakyat bodoh agar mereka senang untuk terus menipu.

Tidak mustahil satu hari nanti KERAjaan akan sanggup membunuh bayi-bayi yang lahir kerana takut bayi-bayi ini akan terus membesar dan menentang mereka. Tiada yang mustahil di Malaysia.
............................

lagi pandangan oleh sembang-sembang orang kampung [klik sini]

akira8047
kedaikopitepimasjid

33 ulasan:

  1. Ustaz Pencen1 Jun 2009 6:42 PG

    Astagfirullah....

    Sampai begitu sekali pandangan saudara terhadapa kerajaan sekarang ini....
    sebagai saudara se Islam, saya sekadar dapat menasihati dari jauh....
    Jangan sampai pengucapan kita mengakibatkan akidah kita pula tergelincir...
    Saya sebagai seorang guru yang telah pun mengajar selama lima belas tahun, tahu mana perit jerih pelajar yang ingin benar-benar pandai, jangan lah saudara berhujah tanpa fakta dan pengalaman, kita sama-sama Islam, bantulah sesama kita...

    Wassalam..

    BalasPadam
  2. Shuhaimi Abd Manaf1 Jun 2009 8:08 PG

    Salam Ustaz Pencen.

    Dari pandangan ustaz, apa yang menyebabkan "pengucapan kita mengakibatkan akidah kita pula tergelincir..." dari penulisan di atas. Untuk pengetahuan ustaz, 'suara marhaen' adalah 'suara rakyat jelata'. pandangan saudara penulis berkisar apa pandangan rakyat bawahan yang tak dipandang kerajaan pada masa ini.

    Ya, apabila kerajaan ingin menghadkan matapelajaran yang diambil semasa SPM, bukankah itu menyekat kebebasan untuk menuntut ilmu, sedangkan Nabi Muhammad SAW sendiri menyeru agar umatnya mencari ilmu hingga ke negeri China. Sedarkah ustaz tentang penyelewengan dan kezaliman yang dilakukan kerajaan pada masa ini. Adakah akidah mereka masih belum terpesong? Dengan melakukan pelbagai kezaliman kepada rakyat, Adakah kerajaan sekarang masih patut dihormati dan ditaati oleh rakyat.

    Buat pengetahuan ustaz, saya juga seorang guru. Dan saya mengajar di sekolah menengah. Dan apabila perkara ini dibangkitkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin, ramai pelajar yang rasa kecewa. Kerajaan sepatutnya memberi kebebasan untuk pelajar itu membuat pilihan tentang matapelajaran yang ingin diambil, seseorang pelajar itu lebih mengetahui kemampuan dirinya berbanding orang lain. Inilah yang dinamakan demokrasi. Dan sedarkah ustaz bahawa matapelajaran apa yang akan dianak tirikan... berkemungkinan besar Pendidikan Islam itu sendiri yang akan dipinggirkan. Kita dapat melihat perkara ini apabila PM melaungkan prisip one malaysia, bila disebut satu malaysia, makna semuanya harus sama. dan berkemungkinan P.Islam dipinggirkan untuk menyama ratakan semua matapelajaran dengan pelbagai kaum di Malaysia. Adakah ini yang ustaz mahu? Mungkin ya, ini dapat dilihat apabila ustaz menyatakan "Saya sebagai seorang guru yang telah pun mengajar selama lima belas tahun, tahu mana perit jerih pelajar yang ingin benar-benar pandai, jangan lah saudara berhujah tanpa fakta dan pengalaman, kita sama-sama Islam, bantulah sesama kita..." Ustaz seolah-olah mengeluh dengan dugaan yang dilalui pelajar sedangkan itu memanglah yang harus dibayar untuk mencari ilmu. Kalau setakat bersenang lenang, tak mungkin kita akan berjaya. Dan ustaz seperti inginkan beban yang ditanggung oleh guru diringankan. Sedarkah ustaz, apabila kita memilih untuk menjadi pengajar, kita sebenarnya telah mengorbankan masa bersenang lenang kita untuk memberi yang terbaik kepada pelajar. Janganlah kita mengeluh sekiranya beban yang ditanggung semakin berat.

    T.kasih kpd ustaz, diatas adalah pandangan peribadi saya dan mungkin prinsip kita berbeza

    BalasPadam
  3. Ustaz pencen,
    Saya bukan Ustaz, tp baru je nak start. saya tak nampak pun tulisan saudara KKTM diatas boleh membuatkan tergelincirnya akidah.

    jangan lah saudara berhujah tanpa fakta dan pengalaman, kita sama-sama Islam, bantulah sesama kita...

    Wassalam..

    BalasPadam
  4. "Tidak mustahil satu hari nanti KERAjaan akan sanggup membunuh bayi-bayi yang lahir kerana takut bayi-bayi ini akan terus membesar dan menentang mereka. Tiada yang mustahil di Malaysia"

    PENULISAN MENGIKUT NAFSU!

    Harap Ustaz Shuhaimi yang bijaksana boleh beri pandangan pada kenyataan yang mengikut nafsu di atas....Citra terindah pun boleh join sekali....

    BalasPadam
  5. Syurga Pilihanku1 Jun 2009 12:05 PTG

    En Shuhaimi...ustaz Pencen...jangan layan dia tu...mati sok masuk neraka tuh!

    BalasPadam
  6. Laaa..En. Shuahaimi pun cikgu jugak ka....ish! ish! berenti jadi cikgu sekolah kerajaan la...pegi ngajor sekolah private lagi bagus, maklum la, kerajaan sekarang En Shuahimi kata dah lari akidah nya, buat apa metekedarah gaji haram bagi makan anak bini lagi!

    BalasPadam
  7. Pemikiran songsang. harus bertaubat

    BalasPadam
  8. salam Anti Firaun..Itu bukan penulisan mengikut nafsu. tapi mengambil satu kisah dari beberibu kisah yang tercatat dalam Al-Quran. Saya rasa saudara lebih mengetahuinya jika dilihat pada nick saudara. Memang tidak mustahil suatu hari nanti kerajaan yang ada sekarang ini akan sanggup membunuh bayi2 yang lahir demi survival politik dan kuasa mereka. Kita semua tahu, bagaimana firaun telah mengarahkan polis dan SBnya membunuh bayi2 lelaki akibat daripada mimpinya yang menyatakan akan jatuhnya kerajaan firaun disebabkan seorang bayi lelaki. Tidak semestinya benda yang berlaku dizaman dahulu, tidak mungkin berlaku diabad ke-21 ini.Demi kuasa, manusia akan sanggup melakukan apa saja andaikata tidak berpaksikan kepada keimanan dan ketakwaan kepada Pencipta. Bahkan saya rasa, pembunuhan terhadap bayi2 ini telahpun berlaku (betulkan saya jika pendapat ini salah). Walaupun mungkin tidak secara fizikal, secara spiritualnya saya rasa begitu.

    BalasPadam
  9. Syabas KKTM. Memang begitu layaknya ungkapan untuk pemerintah sekarang. Setiap usaha dan perubahan yang dilakukan semuanya kerana politik hatta dalam sekolah sekalipun. UMNO takut bila tak hadkan subjek layak ambil bagi SPM, maka pelajar sekolah agama yang akan ambil banyak. Jadi yang berjaya mendapat PELAJAR TERBAIK SPM pelajar sekolah agama, bukan sekolah jagaan kerajaan.

    Ustaz pencen tu jangan dipedulikan, entah-entah Ustaz Pencen masa mengajar dulu kuat main politik. Macamlah alim sangat. Kalau tolak hukum al-Qur'an apa Ustaz Pencen nak jawab???? kalau kuat main politik, makan gaji rasuah.

    Samalah dengan MURIDnya, sikit-sikit tak bagi belajar sekolah kerajaan, sikit-sikit tak mahu bagi biasiswa, sikit-sikit tak mahu bagi baja. Itulah perangai orang-orang yang telah UMNO.

    BalasPadam
  10. Sila bezakan anatara ILMU dan PEPERIKSAAN.

    Kita sekarang sedang berusaha mengurangkan 'exam oriented'.

    BalasPadam
  11. Saya,mempunyai 2 org anak di Universiti,yg ke 3 akan mengambil SPM thn ini(yg menjadi masalah saya skg) dan seorg di sek rendah. Keempat2 anak dihtr ke sek swasta islam, hanya yg ke 3 saya keluarkan semasa dia darjah 5 kerana nampak dia lemah,takut dia tak boleh catch up dgn matapelajaran yg byk di sek agama swasta, jadi masukkan ke sek kerajaan agar ringan dia boleh concentrate pelajaran akademik shj tapi alangkah menyesalnya saya skg kerana akademik entah kemana, tingkahlakunya pula saya tak dpt kwl, dia terpengaruh dgn kwn2 disekolahnya. Di sek kerajaan pendidikan agama amat sedikit menyebabkan pelajar2 ramai yg jadi liar. Sesungguhnya saya amat terkilan dan kecewa sgt kenapa kerajaan yg berkuasa yg masih dipegang oleh org yg beragama islam tidak mahu menggunakan sistem pembelajaran islam sepenuhnya bagi melahirkan anak2 bangsa melayu yg beragama dan bijak, bukan menjadi penagih dadah, merempit, samseng, peragut dan sdg mengalami keruntuhan moral yg amat terus skg. Ini pengalaman sebenar saya kerana 3 org lagi tu amat baik tingkahlakunya, sembahyang tak tinggal, rajin mengaji quran, mmg sejuk hati saya dan bersyukurnya ke hadrat ilahi.

    BalasPadam
  12. Cikgu Shuhaimi Abd Manaf,
    Saya jemput cikgu berdiskusi dengan saya dalam soal ini melalui email. cheguman@yahoo.com atau ke blog saya http://waadat.blogspot.com

    Saya ingin cikgu tunjukkan di mana kesalahan kerajaan yang membenarkan rakyat menderhaka?

    Cikgu menggunakan sabda nabi sedangkan isu sekarang ialah PEPERIKSAAN, bukannya ILMU.

    Sebagai guru, adakah cikgu berpuashati dengan sistem peperiksaan sekarang? Jika tidak, marilah kita bantu kerajaan membuat perubahan, bukannya bersekongkol dengan pihak yang belum tentu lagi mampu membuat perubahan yang lebih baik. Menukar kerajaan tidak begitu sukar, namun adakah semuanya akan menjadi lebih baik?

    Menyesal dahulu pendapatan menyesal kemudian tak berguna, cikgu.

    BalasPadam
  13. pada endapat sy, sekiranya matapelajaran di hadkan ianya tidak akan merugikan pelajar.

    siapa cakap kalau matapelajaran dihadkan, subjek pendidikan islam akan dimansuhkan?

    saya ambil SPM tahun 2001, ambil 11 subjek - BM, BI, B.Arab, Sejarah, Sains, Matematik, Matematik tambahan, Ekonomi, Prinsip Akaun,Al-quran & As-sunnah, dan Pend. Syariah Islamiah..

    rasanya kalau dihadkan hingga 10 subjek pada zaman sy dulu memang tak ada masalah.. boleh digugurkan subjek matematik tambahan yang bukan semua pelajar boleh score tu..

    apa gunaya pelajar mengambil subjek yang banyak tetapi cuma dapat menghafal daripada memahami semua matapelajaran yang diambil..

    walaupun matapelajaran dihadkan, sekiranya benar seseorang pelajar itu ingin menuntut ilmu utk menambah pengetahuan, pelajar tersebut boleh melakukan ulang kaji dan pembelajaran sendiri.. rasanya, ilmu yang dituntut dengan niat yang ikhlas lebih bermakna daripada ilmu yang dipelajari utk tujuan peperiksaan semata-mata.

    BalasPadam
  14. salam..

    cuba ulas sebarang isu dangan membaca keseluruhan isi sesuatu kenyataan..

    mengapa di kurangkan?sudah jelas TPM kita menganggap tidak adil kepada murid sekolah berasrama penuh yg mengambil subjek untuk peperiksaan spm terhad berbanding murid sekolah biasa yg mengambil subjek selagi mereka mampu membawanya..

    adakah mereka yg mengambil subjek lebih banyak itu lebih bijak daripada mereka yg mengambil subjek terhad di sekolah2 berasrama penuh.kemudian,kouta untuk biasiswa pelajaran untuk menyambung di peringkat lebih tinggi dan di isi oleh murid2 yg mengambil lebih dari 10subjek dan mendapat A1 bg kesemua subjek2 itu.

    manakala murid2 berasrama penuh terlepas peluang kerana subjek maksimum hanyalah 10 dan mendapat 10A1 berbanding murid sekolah biasa yg mendapat 21A1..

    BalasPadam
  15. cikgu..

    alhamdulillah.. saya bersyukur sangat tak pernah jadi murid cikgu.. Alhamdulillah..

    BalasPadam
  16. salam singgah tuan rumah, first time masuk.

    nasib baik aku dah ambil SPM tahun 87 dulu kira2 22 thn dulu. kalau amik zaman PAS perintah mampus aku, kena amik 20 subjek agak2nya...hehehe

    mintak2 la anak aku sempat amik SPM zaman umno perintah.

    guru apa la tuan tanah ni ... pemikiran cukup busuk, penuh prasangka buruk. eeee ...jijikkkk

    byk lagi org yg waras diluar tuu....tak semua gila mcm ko ni suhaimiii....alahaiiiii

    Mohd. Reza.

    BalasPadam
  17. org ckp ikut fakta ....bukan ikut nafsu. jahat betul ko ni ...tak tau la orgnya mcmana....

    sure mcm nyah kutt....awww....

    BalasPadam
  18. akuANAKtanjung1 Jun 2009 5:08 PTG

    Sala bro,
    kena hentam lagi ka.
    heheheheeeee..

    apa yang nak susah... kalau betul demokrasi, berikan kebebasan kepada pelajar. tetapkan had minimum saja. kemampuan pelajar hanya dapat dinilai oleh diri mereka sj.kalau dia rasa boleh bawa 15 matapelajaran sekali, apa salahnya.

    kenyataan unichik :
    walaupun matapelajaran dihadkan, sekiranya benar seseorang pelajar itu ingin menuntut ilmu utk menambah pengetahuan, pelajar tersebut boleh melakukan ulang kaji dan pembelajaran sendiri.. rasanya, ilmu yang dituntut dengan niat yang ikhlas lebih bermakna daripada ilmu yang dipelajari utk tujuan peperiksaan semata-mata.

    ya, memang ilmu boleh dicari,tapi sedarkah saudara, di zaman ini untuk melanjutkan pelajaran bukan hanya setakat ada ilmu tapi sijil kelayakan yang diiktiraf juga penting. gunakan akal bila berbicara.

    antifiraun :
    "Tidak mustahil satu hari nanti KERAjaan akan sanggup membunuh bayi-bayi yang lahir kerana takut bayi-bayi ini akan terus membesar dan menentang mereka. Tiada yang mustahil di Malaysia"

    PENULISAN MENGIKUT NAFSU!

    kah kah... apa yang nafsunya... telah wujud dalam al-quran kisah tersebut. tiada perkara yang mustahil.

    cheguman :
    Sila bezakan anatara ILMU dan PEPERIKSAAN.

    betui ka hang ni cikgu. dari cara penulisan aku rasa hang jenis kategori cikgu yang tak berkelayakan. Memang ada beza antara peperiksaan dan ilmu. tapi di zaman ini, ia mempunyai kaitan. kalau ada ilmu pembinaan tapi tiada sijil yang diiktiraf, apakah cikgu akan diterima bekerja. kalau ada ilmu, tiada sijil... adakah cikgu boleh lanjutkan pelajaran.

    tok pawi :

    pemikiran songsang, harus bertaubat!

    siapa???.... mufti perak ka, hari ni kata haram, esok kata halal... elok la dia bertaubat... kahkahkahhhhhhhh.....

    najamarine:

    beli suratkhabaq... baca betui-betui.... sapa yang tak betui.... ada otak... lu npikir la sendiri...

    BalasPadam
  19. Salam Ustaz,

    Sebagai cikgu, mulanya saya pun bersependapat dengan ustaz yang pelajar tidak patut dihadkan untuk mengambil subjek dalam SPM.
    Tapi bila di kaji balik, banyak kebaikannya. Jangan kerana kita menentang kerajaan, kita tolak semua yang baik.
    Saya sayang pelajar saya.
    Maaf jika menyinggung.

    BalasPadam
  20. apalah tuan ni mengarut aje...
    kalau nak ambil 20 subjeks, aku tak kisah...asal yang dikira 10 subjeks wajib... lain-lain tu untuk kepuasan sendiri.. atau syok sendiri..

    nak jadi ustaz ke.. jurutera ke..doktor ke.. 10 subjeks tu dah mencukupi... jpa dah buat homeworks lah..
    cakap bini pergi mesjid... tapi cuma ke kedai kopi tepi mesjid.. ni gawatnya..

    BalasPadam
  21. Setakat Ambil mata pelajaran banyak dan lulus belum tentu menunjukan orang itu pandai. Ramai orang punyai Ijazah tetapi mengangur menunjukan, yang pandai tak semestinya berjaya.Kata kata " Tidak mustahil satu hari nanti KERAjaan akan sanggup membunuh bayi-bayi yang lahir kerana takut bayi-bayi ini akan terus membesar dan menentang mereka. Tiada yang mustahil di Malaysia." adalah sesuatu yang tidak bertanggungjawab. Buruk sangka sesama Islam adalah sifat oramg munafik. Kata-kata NajibMongolia juga adalah ucapan untuk memburukan sesama Islam yang tidak bersalah. Saya Doakan semoga Tuhan memberi hidayah kepada anda untuk menjadi Muslim yang lebih baik.

    BalasPadam
  22. Statement bodoh! lagi bangsat! sebangsat! penulisnya. Mak bapa tak ajar!

    BalasPadam
  23. Pelajar Universiti2 Jun 2009 6:09 PG

    Salam,

    Saya baru sahaja tamat pengajian Diploma in Investment Analaysis. Maka, dengan kapasiti saya sebagai anak murid di zaman ini, saya lebih layak berdiskusi mengenai perkara ini.

    Menghadkan matapelajaran SPM bukanlah dengan tujuan untuk menutup ruang ilmu bagi seseorang pelajar! Saya amat bersetuju dengan tindakan Kerajaan untuk menghadkan hanya 10 matapelajaran.

    Apakah tuan/puan tidak lihat ini adalah suatu kelebihan yang amat besar kepada anak-anak Bumiputra? Bayangkan, walau hanya 10 subjek yang BIASA diambil oleh anak Bumiputra, berapa orangkah yang dapat 10A?

    Sila jawab persoalan ini.

    Manakala, berapa orangkah bukan Bumiputra yang mendapat 10A? Malah, mereka turut mengambil lebih dari itu!

    Sedari itu, pertikaian biasiswa sering berlaku.

    Inilah yang mahu diselesaikan oleh kerajaan untuk menutup isu biasiswa kerana ia kerap dipersoalkan oleh kaum lain.

    Apa yang kerajaan nak gunakan ayat untuk bela anak Bumiputra?

    "Oh, wahai MCA, MIC, biarlah anak Bumiputra dapat biasiswa walau tak cemerlang ye... Maaflah kami tak dapat bagi anak you yang dapat 11A sebab you cina/india"

    Jadi, dengan menghadkan 10 matapelajar, maka, tidak lah akan ada lagi anak cina/india yang menuntut biasiswa hanya kerana mereka mendapat 11A, 12A. Itu pun tuan tak nampak? Apakah buta hati dan mata?

    Ya, encik Suhaimi, Nabi menggesa agar kita menuntut ilmu. Tapi, adakah anak muda dikatakan menuntut ilmu hanya apabila mendapat 100000A? Fikirkan.

    Di universiti, saya bukanlah pelajar cemerlang yang mendapat SPM 20A atau 15A. Saya hanya mendapat 1A sahaja sewaktu SPM.

    Namun, saya merupakan Best Presenter bagi batch saya. Dimana universiti saya menggunakan perantaraan English 100%. Saya mempunyai CGPA 3.4 di akhir semester. Di mana mereka yang mendapat 10A? 11A? Mereka di bawah saya! Mereka tidak tersenarai di dalam pelajar yang mendapat CGPA 3 keatas.

    Jadi, sekali lagi saya ingatkan, "A" BUKANLAH! kayu ukur ketupatan ilmu seseorang. Janganlah GILA untuk mengaut "A". Kerana sikap mengaut "A" diamalkan, maka pelajar hanya belajar semata-mata untuk mendapat "A", bukannya belajar untuk menuntut ilmu dengan ikhlas.

    Saya cabar tuan tanya anak tuan yang dapat berbelas A, tanya beliau soalan Matematik atau Sains dari Tingkatan 2,3. Saya yakin beliau tidak dapat menjawabnya. Kerana beliau bukan belajar. Beliau menghafal untuk peperiksaan.

    Sekian.

    BalasPadam
  24. saudara KKTM,

    usahlah segala perkara nak dipolitikkan. memang wajar dihadkan subjek yang diambil untuk exam. pelajar sekarang terlalu exam-oriented. aspek lain seperti ko-kurikulum, sukan perlu dititikberatkan. kalau dah berpuluh, berbelas subjek dipelajari, ada masa ke untuk aktiviti lain?

    pandangan bahawa aspek agama akan dipinggirkan adalah amat dangkal! berunsur fitnah dan terlalu naif. usah berselindung di balik nama agama untuk kepentingan politik sendiri. sebagai cotoh, PAS dah berkuasa di Selangor. ada PAS sekat lesen arak, judi? sekadar jadi kuda tunggangan di negeri ini! baca tulisan DR MAZA
    Islamkan Politik, Atau Politikkan Islam?

    fikir mendalam segala isu, bukan guna emosi atau guna pertimbangan akal yang dah dipengaruhi fitnah!!

    BalasPadam
  25. saya setuju dengan pendapat Pelajar Universiti.

    seperti juga saya, semasa masih belajar di peringkat menengah, saya amat bercita2 utk meneruskan pelajaran di universiti dlm bidang undang2.

    sy pelajar SMKA diwajibkan mengambil 11 matapelajaran walaupun pada masa itu batch sy telah terlibat dengan SPM terbuka.jujur sy ceritakan, sy hanya memberi tumpuan pada subject sejarah, BI, Quran Sunnah, Syariah Islamiah dan BM dan alhamdulillah sy berjaya lanjutkan pelajaran dalam bidang yang saya idamkan dan berjaya graduate pd tahun 2008 dan sekarang bekerja dengan badan kehakiman.

    apa yang nak sy ceritakan ialah, sekiranya seorang pelajar itu mempunyai matlamat dan impian dalam hidup, cukup sekiranya pelajar tersebut menumpukan perhatian kepada apa yang mereka inginkan shj.

    akuANAKtanjung memberi reaksi dalam ulasan sy sblm ini mengatakan:

    "ya, memang ilmu boleh dicari,tapi sedarkah saudara, di zaman ini untuk melanjutkan pelajaran bukan hanya setakat ada ilmu tapi sijil kelayakan yang diiktiraf juga penting. gunakan akal bila berbicara."

    sy setuju bila saudara menyatakan sijil kelayakan yg diiktiraf adalah penting TETAPI, saudara anak tanjung perlu juga sedar bahawa utk pelajar lepasan SPM melanjutkan pelajaran di peringkat universiti, bukan semua subject yang diambil di peringakat menengah akan diambil kira. contohnya, sekiranya pelajar ingin meneruskan pelajaran dalam bidang pengajian agama, perlukah subject kimia, fizik, biologi dan sebagainya diambil kira? tidak bukan? kalau lah diambil kira, pastinya ramai rakan2 sy tidak dapat meneruskan pelajaran mereka. begitu juga sekiranya pelajar berminat meneruskan pelajara dalam bidang kejuruteraan, pastinya subject2 seperti ekonomi asas, prinsip akaun, perdagangan, sejarah, dan sebagainya tidak akan diambil kira sebagai kredit utk melayakkan diri pelajar tersebut diterima masuk ke universiti.

    juga ditegaskan di sini, bagi pelajar yang kurang bernasib baik dan tidak dpt melanjutkan pelajaran ke universiti kerana keputusan SPM yang tidak memuaskan, adakah mana2 firma yang akan mengambil mereka bekerja sebagi kerani etc berdasarkan berapa banyak bilangan matapelajaran yang diambil semasa SPM? tidak! mereka diambil bekerja berdasarkan pencapaian mereka dalam subjek2 yg diambil dan bukannya melalui bilangan matapelajaran yang diambil.

    saya tidak nampak sebarang keburukan apabila kerajaan ingin menghadkan bilangan matapelajaran yg patut diambil. kerajaan pastinya sudah melakukan kajian terperinci sebelum sesuatu keputusan dilaksanakan.

    sy turut bersetuju denan ulasan pelajar universiti dan najamarine.

    BalasPadam
  26. syabas kerana berjaya membuat dan menyebarkan fitnah. Begitu rendah pemikiran kamu sehingga menyamakan orang islam dengan firaun.

    Atau kamu mengangap diri kamu Nabi Musa a.s?

    Bukanlah 30 atau 500A itu menandakan diri kamu bijak bistari. Sebaliknya ilmu tanpa amal juga adalah sia sia.

    Dan sekiranya anda bijak bistari, mengapa anda sendiri tidak mengambil subjek spm sehingga 30?

    Dan orang yang bijak tidak memperlekeh dan menghina orang lain kerana ilmu yang benar dan akal yang waras pasti akan menolak perbuatan anda sebegini.

    BalasPadam
  27. NAJIB TUYA:DULU umno BONEKA skrg BUDAK BIJAK3 Jun 2009 5:05 PTG

    Isu PPSMI di senyapkan Isu hukum Allah yg di tolak di abaikan... Isu perak yg di rompak,di rampas juga di lupakan... KENAPA ISU AMIK SUBJEK DI HAD PULAK DIBICARAKAN??? BIARKAN SEPERTI SEBELUM INI. BLUM TIMBUL KERENAH MASALAH KRITIKAL,YG KRITIKAL HUKUM ALLAH,PPSMI KENAPA YG BIJAK PANDAI USTAZ,CIKGU..nama bukan main hebat!! tapi bab2 utama x leh pikir k. Mana utama agama ke bangsa?? Kenapa gubal had amik peperiksaan?? kenapa x gubal atau mansuh balik PPSMI?? Cikgu2 pikir panjang dan logik ke Sasterawan da lebih awal pikir. Kenapa x ikut sasterawan? KALAU DAH UMNO X MAU DAPAT DOSA KERING JGN SOKONG BUTA PARTI TOLAK HUKUM ALLAH YG MENGAKU ISLAM HADHARI... BALIK MENUNG PIKIR LAH.. Apa masalah anda yg langsung x leh buat baik buruk penilaian...ada banyak isu. Umno memg dah x juang untuk melayu dengan gadai tanh melayu pun hampa dok angguk ka?? dungu tahap bangang kalu dah jadi macam tu. Aku bukan kutuk tapi fakta. Tanah perak,penang,selangor kalu korek rahsia tesembul taik umno kianat tanah2 melayu. Ni nak matikan bahasa melayu pun umno. Tanya hishamudin antar anak sekolah melayu ke antarabangsa??? X hormat sekolah negara sniri k!!! Ada akai lagi ok la pikir la masa depan bangsa bersama membangun islam dan mengembang islam.. jgn duk bangga umno haprak pendokong bangsa kita. Umno memBONEKAKAN hampa yg x sedar di kambing hitamkan.. Agak2 x betul ayat aku ni pegi search je umno pengkhinat bangsa melayu.. 50 thn da jajah minda apa hampa dapat?? bala untuk generasi masa depan kita ada la... Tanah 1 bukit goh tong kaya cina jugak,xda pun umno bising... hampa yg amno jadi la boneka ye.. tanah kilang simen YTL non bumi da dapat.. Hampa da jadi boneka bila kami marah hampa nak marah x pakai otak. Jgn marah kami marah lah pemerintah BN 50thn bodohkan hampa. Guna akai la.. Untung ada PR kalu x lagi bodoh bangang yg masih boneka Umeno ni. Kalu temakan pedas cepat2 kaji apa aku ckp. Bukan semborono fitnah yg semuanya fitnah umno kata bila PR dedahkan. Boneka ni ibarat pengkhianat bangsa jugak. Lebih kecewa pengkhinat Agama sbb kita sama2 mengucap da pecaya kitab2 tapi dok tolak hukum dalam kitab.

    BalasPadam
  28. BUDAKkurangBIJAK..
    Aku rasa hang kurang bijak pasai tak buat kajian bila nak tulis. Pasai hukum hudud ni awat hang tak dengaq penjelasan bekas MB bintang tiga dalam dun perak. N.Ajis dah perintah 20 thn, tak buat pun, lepas tu salahkan UMNO (ada akai ka). Bab tanah ni hang nak suruh ikut cara bekas MB perak ka? (apa punya melayu) Hang sokong PR, hang boleh la join anwar main dot.dot.dot. Pemimpin macam tu pun hang sanjung(apa punya islam). aku tanya satu saja..hang dulu sekolah prebet ka sekolah gomen. Dapat biasiswa tak? Kalau sekolah gomen lps tu dapat biasiswa pulak, hang ni boleh dikira termasuk puak A#@&NG tersepit

    BalasPadam
  29. mat arip mengkuang4 Jun 2009 12:58 PG

    buat malu org penanti ja hang ni

    BalasPadam
  30. Salam...
    Salam Revolusi...

    SIAPA YANG CUBA MEMPOLITIKKAN PENDIDIKAN???
    SAYA RASA TUAN PUNYA BLOG...

    Saya rasa terpanggil apabila bercakap tentang pendidikan kerana saya merasakan pendidikan yang paling penting dalam hidup...
    ISLAM juga menyuruh kita menuntut ilmu sehingga negeri cina(kiasan)...
    Saya juga rasa terpanggil apabila kita mempersoalkan isu subjek SPM ini kerana saya merupakan pelajar lepasa SPM yang masih fresh lagi...
    Saya mengambil kertas SPM pada tahun 2007...

    Pandangan saya tentang isu SPM ini,
    1. Saya sokong dengan sistem yang menghadkan subjek yang boleh diambil oleh calon SPM...
    Saya berpendapat begini kerana kita perlu mewujudkan seorang pelajar yang bukan sahaja cemerlang dalam akedemik, bahkan kokurikulum dan sahsiah diri juga...
    Apabila lebih subjek yang perlu diambil oleh pelajar, maka pelajar akan tumpu kepada akedemik sahaja...
    dari sudut islam pula,
    Islam mengajar kita supaya seimbangkan segala aspek yang dalam kehidupan harian kita...
    Sebab itu saya setuju dengan sistem yang menghadkan pengambilan subjek SPM yang dicadangkan oleh kerajaan ini...

    Selain itu, sistem ini juga memberi keadilan kepada pelajar yang hanya mengambil 10 subjek dengan cemerlang dan disertakan dengan kokurikulum yang cemerlang...
    Bayangkan pelajar yang cemerlang dalam akedemik dan kokurikulum ini tidak ada peluang kerana segala biasiswa akan diambil oleh pelajar yang mendapat 21A, 20A dan lebih tetapi tidak cemerlang dalam kokurikulum..
    Ini akan menutup peluang pelajar SBP, MRSM,SMKA dan pelajar TEKNIK...

    2. Saya tidak setuju dengan sistem untuk mengurangkan subjek teras ini yang cuba dibawa oleh kerajaan..
    kenapa???
    kerana bagi saya BM, BI, Math Pendidikan Islam,sejarah dan beberapa lagi subjek teras ini perlu dipertahankan sekiranya kita mahu ke semua subjek penting ini terutamanya subjek bahasa dan agama berterusan...
    Ini mampu membawa pelajar ke arah mempertahankan PERLEMBAGAAN NEGARA yang meletakkan Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan ISLAM sebagai agama rasmi...

    3. Kerajaan tidak perlu mengurangkan subjek teras dan kerajaan perlu meneruskan sistem PPSMI...
    Saya minta maaf kerana mungkin ramai yang tidak setuju dengan saya...
    Tetapi ini berkaitan dengan masa depan dan kemajuan anak bangsa kita terutamanya orang ISLAM dan MELAYU...
    PPSMI bukanlah menjadi sebab utama untuk memperkuatkan BI tetapi ini ialah bahasa ilmu dan sistem ini dapat membantu pelajar dalam persedian ke pelajaran yang lebih tinggi seperti Universiti...
    kalau kita lihat pada hari ini, hampir 90% BI digunakan dalam pembelajaran di Universiti termasuklah sewaktu dalam kelas dan bahan rujukannya ...
    Jadi, ADAKAH KITA MAHU MELIHAT ANAK KITA BERJAYA SEKARANG TETAPI TERSUNGKUR DAN KETINGGALAN PADA MASA HADAPAN???
    ATAU KITA MAHU ANAK KITA BERUSAHA SEKARANG DEMI KEJAYAAN MASA HADAPAN???
    Janganlah kita risau kerana Bahasa Melayu tidak akan luput sekiranya PPSMI ini diteruskan..
    Ini cuma pandangan pembangkang yang kolot sahaja yang menipu rakyat kononnya B.Melayu akan luput sekiranya PPSMI diteruskan...
    JANGANLAH KITA DENGAR KATA2 PEMBANGKANG INI YANG SEBENARNYA HANYA UNTUK KEPENTINGAN MEREKA UNTUK JADI KERAJAAN...
    MEREKA BUKANLAH BERFIKIR UNTUK ANAK BANGSA DAN GENERASI AKAN DATANG TETAPI HANYA SEMATA-MATA UNTUK KEPENTINGAN DAN DEMI MEREALISASIKAN MIMPI MEREKA UNTUK MENJADI KERAJAAN...

    Terima Kasih...
    Salam...

    BalasPadam
  31. DISKUSI ITU KAN LEBIH BAIK DARI PERJUANGAN EMOSI JAUH DARI MENTALITI.

    JANGAN NAK BABITKAN PARTI PULAK. SENDIRI BOLEH FIKIR BURUK BAIK.

    YANG MENGUTUK TU CUBA NILAI KEMBALI DIRI ANDA.

    KITA NI MELAYU, NAK GADUH2 BUAT APA.

    TUAN PUNYA TANAH PUN, AYAT MULA2 PUN DAH KATA SEGALA YANG BAIK DTG DARI ALLAH DAN YANG BURUK DARI UMNO.... APE KES ? ANDA MAKSUM ? ANDA BEBAS DOSA ?

    SUKA SANGAT NAK SALAHKAN KERAJAAN. BICARA IKUTLAH AKAL YANG WARAS, JANGAN IKUT EMOSI X TENTU PASAL

    NAMA PUN KEDAI KOP... TEPI MASJID PULAK TU. FIKIRKANLAH ELOK2

    BalasPadam
  32. salam~
    saya pelajar SPM 2009..sy sbnrnya baru sedar hari ini,rupa2nya,cikgu kt sklh nh pn boleh tipu..dl sy igt semua cg sy ckp btul (tp cikgu nh?)..entahlah...bila dh rakus sgt ngn ANWAR LIWAT tuh..semua bnda jd halal..sy rasakan,msti ank cg nak amik berbelas2 kan?sbb tuh cg marah..oh satu lagi,maaf ya cg sy kurang ajr,sy th knp cg nk byk,sbb,cg nk suh anak2 murid cg jd kaku kn?xpyh la kokurikulum..amik 21 sbjek pn dh cukup..insyallah msuk U..xpn masuk syurga..(sbb byk ilmu sgt )byk ilmu apa,bljr untuk pepriksaan semata2..sy bknlah nk terlalu emosional,tp sy rasa limit smpai 10 sbjek tu adlh wajar..xgituh cg?

    BalasPadam
  33. makkkk aihhhhh...
    ramainya pencacai2 umno kat sini....
    nak berhujah atau nak hentam.... kalau nak bangkang pun bagi la idea yang bernas.... ni kira serbu tak pakai helmet namanya....

    patut la puak2 ni tak sokong hang(tuan kedai)... lepa ni semua kategori mangkaq, orang nak mtk bagi kebebasan untuk pelajar pun lepa marah... kalau anak2 hangpa tak mau ambik lebih drp 10 matapelajaran, tak payah la ambik, bagi kat budak2 yang nak ambik. Bab biasiswa, hangpa dok kena pekena ngan kerajaan sampai mati la... cuba hangpa check, berapa ramai anak2 kroni ubn yang tak layak boleh dapat. awat hangpa tak pertikaikan...

    @patut pun bodoh puak2 ubn ni, orang suruh mangaji, dok mai tabur peluru karat kt kedai kopi

    BalasPadam

Ulasan yang membina dialu-alukan. (kalau nak ulas atau nak hentam aku... sila taruk nama... baru aku boleh respek hangpa... tak tau cara nak tulis nama : hangpa klik kat nama/url dan kasi taruk nama kat situ. bukannya susah pun)

10 ARTIKEL YANG TERDAHULU

Artikel Terdahulu