Pilihan anda di PRU13

Jumaat, 16 Oktober 2009

1 Malaysia : Arnab, Serigala dan Kura-kura


Ahli dan pemimpin Umno diminta jangan bersikap seperti serigala yang hanya mementingkan diri sendiri.

Sebaliknya, mereka perlu bersikap seperti arnab yang mencari yang sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri dan membuat perubahan dalam diri sendiri.

Anak murid tersebut ternampak serigala mengejar seekor arnab di sebuah hutan berdekatan padang sekolah.

"Anak murid itu bertanya, kenapa serigala besar itu tidak dapat tangkap arnab itu?

"Selepas puas berfikir, guru itu menjawab: serigala itu mengejar kerana makanan dan arnab ini lari untuk hidup," katanya.

Ada sebab tertentu arnab menyelamatkan diri kerana "kalau dia mati, apa akan jadi kepada isterinya dan anak-anaknya".

"Serigala pula mengejar arnab untuk mencari makan, dan dia tidak kisah sekiranya tidak menangkap arnab kerana masih ada pilihan lain untuknya makan," katanya.
Datuk Shahabudin Yahaya, wakil P.Pinang(ketika berucap membahaskan ucapan dasar presiden Umno di PWTC )..malaysiakini.

sambungan kisah arnab oleh kedaikopitepimasjid :
Bila berjaya menyelamatkan diri dari serigala arnab berasa angguh, kononnya dia yang terpantas. Dengan sikap bongkak, dicanang kehebatannya ke seluruh alam. Dalam keseronokan dapat melepaskan diri dari serigala, arnab terjumpa dengan kura-kura yang sedang merangkak perlahan. Dengan nada sinis, arnab mengejek kelemahan kura-kura. Dicabarnya kura-kura untuk berlumba hingga ke hujung hutan. Kura-kura dengan rasa rendah diri, menerima pelawaan arnab walaupun sedar kekurangan dirinya. Berbekalkan semangat dan tekad yang tinggi, kura-kura merangkak perlahan melalui jalan yang dipersetujui bersama arnab sedangkan kelibat arnab sudah tidak kelihatan. Arnab yang berada di hadapan berhenti sebentar apabila terpandang lobak di tepi jalan. Kerana merasakan kura-kura tidak akan dapat mengejarnya, arnab mengambil keputusan untuk berehat sambil menikmati lobak di bawah sepohon pokok. Akibat kekenyangan, arnab terlelap hingga ke senja, sedangkan kura-kura yang merangkak perlahan hampir sampai kegarisan penamat. Bila terjaga, arnab terkejut apabila mendapati matahari hampir tenggelam, dengan cemas arnab memecut laju menuju ke garisan penamat. Kura-kura yang sudah berjaya mencecah garisan penamat tersenyum menunggu ketibaan arnab.

Begitulah nasib arnab. Bila terdesak, ia berusaha.... bila berjaya, ia bongkak.... akhirnya tersungkur juga.

Pakatan Rakyat diharap jangan mengambil sikap arnab sebagai teladan
kahkahkahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh



akira

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang membina dialu-alukan. (kalau nak ulas atau nak hentam aku... sila taruk nama... baru aku boleh respek hangpa... tak tau cara nak tulis nama : hangpa klik kat nama/url dan kasi taruk nama kat situ. bukannya susah pun)

Catat Ulasan

10 ARTIKEL YANG TERDAHULU

Artikel Terdahulu