Pilihan anda di PRU13

Selasa, 6 Oktober 2009

PRK BAGAN PINANG : Jamuan Sambutan Hari Raya untuk Kempen Pilihanraya


Dari banner tersebut sudah kelihatan kesalahan pilihanraya yang jelas.Sepatutnya hanya lambang Umno dan Barisan Nasional sahaja yang dibenarkan di atas banner tu.Tapi Jata Malaysia dan Jata Negeri Sembilan dan lain-lain lambang kerajaan berada di banner.Lihat gambar.Jata Malaysia dan Jata N9 adalah simbol kemegahan kerajaan Malaysia dan N9.Apakah Pakatan Rakyat vs Kerajaan Persekutuan ??? Apa kata SPR???


Wow ada Live Band.Biasalah macam mana nak umpan penduduk Taman PD Utama jika bukan dengan hiburan.


Hiburan disajikan dahulu sementara menanti TPM Muhyiddin dan MB N9 Mat Hasan.Awal-awal lagi, pengacara majlis address nama Muhyiddin dan Mat Hasan dengan nama jawatan mereka dalam kerajaan.Sepatutnya dalam musim kempen pilihanraya ini,ia patut address nama Muhyiddin dan Mat Hasan dengan jawatan mereka dalam Parti Umno iaitu Timbalan Presiden Umno dan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri.


TPM Muhyiddin dah sampai bersama MB.Artis-artis sedang berdiri hormat.Artis yang saya kenal digambar ialah Ravi dan Ebby Yus.Helmi Gimmic pun ada tapi dia kat belakang stage.


TPM Muhyiddin, MB Mat Hasan dan Koh Tsu Koon sedang menyanyikan lagu Negaraku.Time ni bodyguard sedang berdiri tegak,jadi saya snap betul-betul depan mereka bertiga.


Muhyiddin sedang berucap.Berani juga dia sentuh isu Kugan dan Teoh Beng Hock.Dia boleh cakap itu hanya kesilapan kecil dalam sistem kerajaan.Tambah Muhyiddin,jangan dek kerana itu kerajaan Malaysia hendak disalahkan.Bula mato orang cino dan india mendengar ucapan Muhyiddin.Saya tidak tahulah samada mata kedua-dua kaum ini buntang kerana marahkan Muhyiddin atau sedang menahan lapar.Cuak juga Muhyiddin.Lalu Muhyiddin divert isu itu dengan mengatakan bahawa Pakatan sengaja menokok nambah isu-isu terbabit.


Lihat kaum India begitu beria-ia mendengar hujah Muhyiddin.


Penduduk Melayu pula tenang kerana tiada isu yang menyentuh hati nurani mereka.Mereka sebenarnya lapar.Den pun lapar gak.Bau ikan bakar dan daging bakar memang best.


Menteri Pertanian dan Asas tani Noh Omar begitu 'khusyuk' mendengar penipuan second bossnya.Menteri Penerangan Rais Yatim sedang pandang daging bakar kat sebelah stage.Sabarlah, semuo orang lapar termasuk den.Ketua Penerangan Umno Ahmad Maslan sedang berfikir.Ekau fikir apo tu jang??


Cek gergasi disampaikan oleh TPM Muhyiddin kepada penduduk Taman PD Utama.Sebanyak RM50,000 disumbangkan(baca:dirasuahkan) kepada penduduk Taman PD Utama sebagai menaiktaraf dan membaikki Balairaya kawasan itu.


Huh masa ni wartawan berpusu-pusu tangkap gambar.Tak sempat saya nak snap cek lagi satu.Eh mana wartawan Malaysiakini?? Cek lagi satu pula ialah sebanyak RM20,000.Jika tidak salah saya untuk projek menaiktaraf kemudahan awam di Taman PD Utama.


Akhirnya hero yang ditunggu-tunggu sampai jua.Mat Hasan rilek je.Tapi dalam hati siapa yang tahu.


Dalam misi khas ini,tidaklah niat saya mencari salah BN, tapi BN begitu megah dengan kesalahan yang mereka lakukan. Penggunaan agensi-agensi kerajaan secara berleluasa berlaku dalam majlis itu.Pegawai-pegawai Kementerian Penerangan digunakan sepenuhnya. Sedangkan ini majlis Parti Umno. Jika iapun, gunakanlah unit media Umno untuk propaganda sendiri.

Suruhanjaya Pilihanraya,SPR perlu memantau dan menjatuhkan hukum salah kepada mana-mana Parti yang menyalahgunakan kuasa agensi-agensi kerajaan. Ramai sudah sedar bahawa agensi kerajaan,badan-badan kerajaan,kementerian-kementerian dan lain-lain adalah entiti berbeza dengan Parti yang memerintah.Mereka adalah 2 entiti yang berlainan. Duit kerajaan adalah duit rakyat dan bukan duit Parti yang memerintah.

Bagi Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia, SPRM dan penduduk Taman PD Utama rasanya sedar jika bukan dek kerana kematian YB Azman sudah tentulah penduduk Taman PD Utama tidak merasa 2 cek gergasi yang bernilai RM70,000 sebentar tadi.Boleh ke cek itu ditunaikan??

Ini semua camouflage pilihanraya. Jika benar memang ada peruntukkan Rm70,000, duit siapa??

Jika duit kerajaan negeri,kenapa sebentar tadi disampaikan.Kenapa tidak disampaikan bulan depan?? Inilah namanya gula-gula pilihanraya. SPR dan SPRM mestilah adil dalam menghukum.Jangan berat sebelah.

Bagi pengundi-pengundi di Taman PD Utama, saya yakin mereka tidak termakan dengan gula-gula Umno/Barisan Nasional, Insya Allah.
sumber : baganutama.blogspot.com
akira

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang membina dialu-alukan. (kalau nak ulas atau nak hentam aku... sila taruk nama... baru aku boleh respek hangpa... tak tau cara nak tulis nama : hangpa klik kat nama/url dan kasi taruk nama kat situ. bukannya susah pun)

10 ARTIKEL YANG TERDAHULU

Artikel Terdahulu