Pilihan anda di PRU13

Selasa, 1 September 2009

Kota Seputeh kekal milik BN.

Seperti yang dijangkakan, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan telah tidak berlaku kekosongan pada kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh, Kedah, dan ia masih disandang wakil rakyat Barisan Nasional (BN), Datuk Abu Hassan Sarif.

Perkara ini diumumkan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, dalam satu kenyataan media sebentar tadi.

Tindakan SPR tersebut jelas menunjukkan bahawa mereka terus-terusan menjadi kuda tunggangan UMNO.

Yang nyata ialah ADUN Siputeh Datuk Abu Hasan Sarif, telah gagal hadir ke sidang Dun dua kali berturut-turut tanpa izin Speaker. Ini sepatutnya telah melucutkan keanggotaan ADUN berkenaan jika mengikut undang-undang tubuh negeri Kedah.

Tetapi sepertimana yang rakyat 1Malaysia tahu, UMNO BN adalah di dalam keadaan yang tidak bersedia untuk menghadapi sebarang pilihanraya kecil lagi setelah tewas sebanyak tujuh kali di tangan Pakatan Rakyat.

Sementara itu, banyak pihak membidas tindakan SPR yang disifatkan sebagai menjadi agen kepada parti UMNO/BN.

"Sekalipun mungkin mereka merujuk kepada Peguam Negara, namun yang nyata keputusan mereka ternyata tidak mematuhi undang-undang tetapi lebih kepada cuba untuk menyelamatkan kerusi itu dari dirampas oleh Pakatan Rakyat," kata seorang pemimpin PR.

"Datuk Aziz boleh keluarkan apa juga alasan, tetapi penipuan sepertimana yang berlaku semasa isu DUN Behrang dan Changkat Jering dimana SPR memperakui surat yang diterima dari ADUN-ADUN berkenaan untuk menghalang kekosongan kerusi berkenaan jelas menunjukkan SPR hanyalah kuda tunggangan UMNO-BN," tambahnya.



kedaikopi : SPR - kuda PRDM - Hanjing..

akira

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang membina dialu-alukan. (kalau nak ulas atau nak hentam aku... sila taruk nama... baru aku boleh respek hangpa... tak tau cara nak tulis nama : hangpa klik kat nama/url dan kasi taruk nama kat situ. bukannya susah pun)

10 ARTIKEL YANG TERDAHULU

Artikel Terdahulu