Pilihan anda di PRU13

Khamis, 27 Ogos 2009

1 Malaysia : Tiada bendera, Tiada Jiwa.... Ciiittt Pooodaaaahhhhh...

Bila menjelang bulan Ogos setiap tahun, akan menjelmalah makhluk-makhluk yang menyatakan mereka patriotik melebihi manusia lain. Akan dicanang kemegahan mengibarkan jalur gemilang. Kononnya jalur gemilang ini bendera keramat. Citt.. poodahhh... Kalau tak percaya hangpa boleh baca sini dan sini.

Apakah kerana seseorang itu tidak mengibarkan jalaur gemilang dikatakan tidak merdeka atau tiada jiwa?
Fahamkah anda apa ertinya merdeka? Adakah kita sebagai rakyat Malaysia di era Satu Malaysia boleh dianggap RAKYAT yang merdeka.?...

Rakyat yang merdeka adalah rakyat yang bebas. Sebagai contoh, Kalau hak untuk rakyat berhimpun pun diabaikan... merdekakah kita. Masih ingatkah lagi peristiwa himpunan mansuhkan ISA.. berapa ramai yang ditahan... merdekakah kita.
Peristiwa rampasan Negeri Perak... Sebuah negara yang merdeka tak akan sesekali merampas kerajaan pilihan rakyat... merdekakah kita.
Merdekakah kita apabila di suatu pagi , bila anda bersarapan di kedai mamak dan datang sekumpulan polis menangkap anda dan menyatakan kesalahan anda adalah berbaju hitam.. Merdekakah kita.
Merdekakah kita bila hendak solat subuh di masjid, tetapi masjid ditutup atas arahan kerajaan... Merdekakah kita.
Merdekakah kita apabila ugutan demi ugutan dilakukan oleh pemimpin-pemimpin tertinggi kerajaan apabila berlakunya sesuatu pilihanraya... Merdekakah kita untuk membuat pilihan..
Dan yang paling penting, Merdekakah kita kalau sejarah kemerdekaan negara kita sendiri pun diputarbelitkan.
Itu beberapa contoh.... masih banyak bukti yang memperakui bahawasanya kita RAKYAT Malaysia sebenarnya masih belum merdeka.


 Yang betulnya, apabila rakyat menyahut cabaran mengibar jalur gemilang... yang untungnya... towkey kilang bendera tersebut dan yang pasti, towkey tu pun tak pasang jalur gemilang kat bmw dia. Tak Percaya!!!!

Sempena perlantikan Najib sebagai Perdana Menter Malaysia




akira

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang membina dialu-alukan. (kalau nak ulas atau nak hentam aku... sila taruk nama... baru aku boleh respek hangpa... tak tau cara nak tulis nama : hangpa klik kat nama/url dan kasi taruk nama kat situ. bukannya susah pun)

10 ARTIKEL YANG TERDAHULU

Artikel Terdahulu