Pilihan anda di PRU13

Ahad, 19 Julai 2009

1Malaysia - Mereka tak mahu berubah, biar saya yang berubah....



P
ada sidang media selepas pengumuman penyertaannya ke dalam PKR, Chua Jui Meng, 64, berkata, beliau menyertai PKR memandangkan wujud banyak persamaan antara aganda politik yang ingin dibawa beliau dan Anwar.

Chua yang juga bekas Menteri Kesihatan berkata, beliau membuat keputusan itu tanpa syarat yang sepatutnya diberikan oleh PKR kepada beliau dan juga kerana wawasannya untuk pembaharuan adalah sama dengan wawasan penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Wawasan saya untuk pembaharuan yang terkandung dalam manifestonya semasa pemilihan presiden MCA tahun lalu adalah sama dengan wawasan Anwar," katanya ketika membuat pengumuman itu pada persidangan akhbar selepas menghadiri Forum Awam PKR: "Kebenaran Di sebalik Skandal Perak, Zon Bebas Pelabuhan Klang dan Konspirasi Barisan Nasional" di sini, hari ini.

Chua melepaskan jawatannya sebagai pengerusi MCA Bahagian Bakri, Muar, Johor, Khamis lalu.

Beliau berhijrah ke PKR setelah yakin agenda reformasi yang dibawanya tidak mungkin didokong oleh pucuk pimpinan parti untuk membawa pembaharuan bermakna yang merentasi perbezaan kaum.

Ditanya masa sebenarnya beliau membuat keputusan untuk menyertai PKR, Chua berkata:

"Baru-baru ini. Tapi sebelum dan selepas pemilihan parti MCA tahun lalu saya sudah keluarkan manifesto saya dengan idealisme dengan visi... saya bagi MCA.

"Manifesto PKR saya nampak banyak isu yang kita ada fikiran sama. Itu mustahak bagi saya. Kalau kita ada idea yang memang bercanggah saya takkan masuk PKR."

Chua berkata, beliau tidak pernah menafikan atau mengesahkan akan menyertai PKR, walaupun banyak media melaporkan bahawa beliau menafikan bahawa beliau akan keluar daripada parti MCA dan menyertai parti pembangkang.

Katanya, beliau akan menyerahkan surat keluar parti kepada presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat, tidak lama lagi.

"Beliau adalah sahabat saya. Beliau adalah seorang yang teguh dengan idea dan prinsip. Saya hormati beliau kerana itu, dan saya fikir beliau juga menghormati saya. Jadi hubungan kita akan terus sebagai sahabat," katanya.

Sementara itu, Anwar berkata PKR akan memberikan Chua satu jawatan dalam parti dan perkara itu akan dibincangkan pada mesyuarat majlis tertinggi parti itu akan datang.

Ditanya siapa yang memainkan peranan untuk menarik Chua menyertai PKR, Anwar berkata: "beberapa sahabat... kita bertemu beberapa kali."


sumber : KelabGreenboc
akira8047
kedaikopitepimasjid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang membina dialu-alukan. (kalau nak ulas atau nak hentam aku... sila taruk nama... baru aku boleh respek hangpa... tak tau cara nak tulis nama : hangpa klik kat nama/url dan kasi taruk nama kat situ. bukannya susah pun)

10 ARTIKEL YANG TERDAHULU

Artikel Terdahulu