Pilihan anda di PRU13

Sabtu, 18 Julai 2009

Najib, Rosmah dan billionaire

Bila Perdana Menteri Malaysia Najib Razak menemui pemberita-pemberita dari Indonesia yang datang sebelum kunjungan rasminya ke Jakarta pada bulan April, dia menyebut-nyebut nama seorang ahli perniagaan Peter Sondakh.

Bulan lalu, Yang Dipertuan Agong menganugerahkan darjah kebesaran Tan Sri kepada En. Sondakh. Ia merupakan satu anugerah yang tidak pernah diberikan kepada ahli perniagaan luar yang dikenali hanya di negara asalnya.

Itu bukanlah kunjungan kali pertama En Sondakh ke Istana Negara. Pemegang saham terbesar Kumpulan Rajawali, konglomerat Indonesia yang memiliki kepentingan beranika dari perniagaan simen hingga rokok itu, pernah berada di Istana Negara apabila Datuk Seri Najib mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia Keenam pada bulan April lalu. Beliau merupakan salah seorang individu terpilih yang diberikan jemputan khusus menghadiri upacara itu.

Kaitan rapat antara perniagaan dan politik telah begitu lama menjadi aspek utama dunia korporat Malaysia dan para penganalisa berkata, perlantikan Najib itu akan menonjolkan kumpulan baru pemain-pemain ekonomi yang handal di samping beberapa kumpulan yang telah sedia ada.

Adik beliau Nazir Razak contohnya, seorang ahli bank yang disukai dan berpengaruh yang mengepalai kumpulan wang setempat CIMB.

Datuk Seri Nazir yang disanjung oleh ahli-ahli perniagaan tempatan dan asing, adalah juga merupakan penasihat yang paling berpengaruh kepada Perdana Menteri dalam hal-hal ekonomi dan kewangan.

Ramai antara mereka yang rapat dengan Perdana Menteri itu menyatakan, Menteri Pertahanan Ahmad Zahid Hamidi selalu diminta pandangan berkenaan hal-hal yang bersangkutan dengan politik.


sumber : kerajaan rakyat
akira8047
kedaikopitepimasjid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang membina dialu-alukan. (kalau nak ulas atau nak hentam aku... sila taruk nama... baru aku boleh respek hangpa... tak tau cara nak tulis nama : hangpa klik kat nama/url dan kasi taruk nama kat situ. bukannya susah pun)

10 ARTIKEL YANG TERDAHULU

Artikel Terdahulu