Pilihan anda di PRU13

Ahad, 19 Julai 2009

SOSIAL : Kenapa mereka di hina?

Penyakit Aids dideritai mereka sungguh menyeksakan, namun hinaan dan kejian masyarakat sekeliling yang jahil semakin menambah penderitaan dua beradik perempuan yatim piatu berusia 13 dan lapan tahun itu.

Mahu dikenali sebagai Nana, dia bersama adiknya, Nani pernah makan sisa nasi dibuang jiran kerana terlalu lapar selepas nenek mereka tidak mampu menyediakan makanan.

“Malah, saya pernah terfikir untuk membunuh diri kerana tidak tahan menanggung derita penyakit ini, ditambah lagi dengan sikap jiran dan kawan yang selalu menghina kami,” kata Nana.

Dalam usia mentah dan masih ‘merangkak’ untuk mengenal dunia, setiap hari dunia kehidupan dua beradik itu terpaksa dilalui dengan penuh liku sejak disahkan dijangkiti virus HIV daripada ibu mereka.

Saban hari kedengaran di telinga mereka pelbagai ejekan, tohmahan serta cacian oleh masyarakat sekeliling dan penghinaan paling pedas pernah didengar Nana ialah gelaran ‘Anak iblis dan syaitan (Aids)’.

“Gelaran itu disebut oleh seorang penduduk kampung ketika saya berjalan kaki ke sekolah. Mungkin bagi mereka gurauan, tapi mereka tidak tahu betapa sedih dan terasa hinanya saya apabila digelar begitu,” katanya.

Menurutnya, sejak kejadian itu yang berlaku awal tahun ini, dia jarang pergi ke sekolah kerana terlalu malu dan tidak mampu lagi menahan cercaan masyarakat.[sambungan di sini]

-kedaikopi- kenapa mereka dihina? Apakah ini yang dikatakan budaya masyarakat melayu? yang cantik molek dipuja, yang comot dan kotor dihina...... ingatlah, kita sama saja... yang berbeza amalan yang bakal dihitung.

sumber : mymetro
akira8047
kedaikopitepimasjid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang membina dialu-alukan. (kalau nak ulas atau nak hentam aku... sila taruk nama... baru aku boleh respek hangpa... tak tau cara nak tulis nama : hangpa klik kat nama/url dan kasi taruk nama kat situ. bukannya susah pun)

10 ARTIKEL YANG TERDAHULU

Artikel Terdahulu